Gudstjänstfestivalen startar idag

Annedals församling i Göteborg står som värd för den stora Gudstjänstfestivalen som startar idag. Att den skulle komma har Livet i Svenska Kyrkan berättat tidigare. Gudstjänstfestivalen finns också med i kalenden på Nätverket Livet i Svenska Kyrkan.

Carina Etander Rimborg är en mycket aktiv medlem i Svenska Kyrkan. Hon sitter med i kyrkomötet, som om några år ska besluta om nya ordningar för gudstjänst i Svenska Kyrkan. Så här skriver hon idag:

Jag är en helt vanlig gudstjänstdeltagare. Hur skall jag veta vad som är bra och inte bra? Hur skall jag veta att detta är mer ”kyrkligt” än det här? Hur skall jag veta att denna bönen betyder mer och funkar bättre för Gud än den här.

Hade jag varit född och uppvuxen i ett annat land, eller för den delen, bara en annan del av landet – så hade jag varit van vid att fira gudstjänst på annat sätt än jag ”lärt” mig genom min uppväxt i ”mina” församlingar. Jag vill känna mig trygg i gudstjänsten!

Hela Carinas bloggpost

Mer om de nya gudstjänstordningarna på Svenska Kyrkans gemensamma webbplats.
Som Carina skriver kommer man inte på nätet åt de artiklar Svenska Kyrkans Tidning har om Gudstjänstfestivalen. Men allkristna dagstidningen Dagen har en artikel.

Tillägg 14:15 Carina Etander Rimborg sänder med Bambuser från Gudstjänstfestivalen

Tillägg: 15:40 Bloggande kyrkoherden i Olaus Petri församling i Örebro heter Lars B Stenström. Han har ett förflutet som chefredaktör för Svenska Kyrkans Tidning. Idag bloggar han om högmässan med anledning av det som står att läsa i Kyrkans Tidning om Gudstjänstfestivalen.