Konfirmanderna blir fler i Borlänge

– Ta chansen. Vi pratar om livsfrågor och det är väldigt intressant. Man lär sig mycket både om kyrkan och sig själv. Strunta i om kompisarna inte ska konfirmera sig, gå din egen väg, säger hon och får medhåll av sina kamrater i gruppen.

Så säger Emelie Klasson om att konfirmeras, intervjuad av Dalarnas Tidningar Det är Borlänge församling som med hjälp av nya metoder och ett gott betyg från ungdomarna får med sig fler konfirmander varje år sedan en omstart 2005.

Prästen Petter Karlsson berättar för Dalarnas Tidning om hur församlingen har arbetat med att informera om konfirmationsundervisningen,  först till föräldrarna och sen till ungdomarna. Utöver det besöks sjundeklasserna av präster på vårterminen.

På annat håll, i Blekinge, samlades i helgen 380 ungdomar från flera församlingars konfirmandgrupper till en dag i Rödeby. Temat för deras möte var självkänsla. Ungdomarna fyllde församlingshem, kyrkan, och klassrum och gympasal i skolan intill, berättar tidningen Sydöstran.

Mer om konfirmation i Svenska Kyrkan  på den gemensamma webbplatsen.