Böner med sms i gudstjänst i Umeå

Förra söndagen sände Sveriges Radio P1 en gudstjänst från Carlskyrkan i Umeå. Det var direktsändning och för fösta gången inbjöds gudstjänstdeltagarna (både de i kyrkan och de som lyssnade på radio, får man anta) att sms:a böner som användes i de pågående gudstjänsten. Och det kom tolv böner.

Carlskyrkans bönemobil var ingen engångsgrej. Tanken är att gudstjänstbesökare även i fortsättningen ska kunna sms:a sina böneämnen under pågående gudstjänst. Personer som är ansvariga för förbönen håller kolla på meddelandena till bönemobilen.

– Mobilen är tänkt som ett alternativ till bönelappar, berättar prästen Mats Bohman för Svenska Kyrkans tidning i Umeå, Spira. Han rekommenderar även församlingens webbplats där man kan skriva in böner.

Carlskyrkan är en distriktskyrka inom Ålidhems församling och en samarbetskyrka mellan Svenska kyrkan och Evangeliska Fosterlands-stiftelsen, där EFS missionsförening i Carlskyrkan med 140 medlemmarn har ansvar för det löpande arbetet.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,