Kaffe, toaletter och ljusträd gav mer än 100.000 kr till rent vatten

Uppsala Domkyrkoförsamlings fasteaktion 2010 till Svenska Kyrkans internationella arbete för rent vatten har överträffat alla förväntningar. Målet var att samla in 60 000 kronor på sex veckor – resultatet blev 101 308 kronor, skriver Gunilla Leffler, informatör i ett nyhetsbrev från församlingen. En av församlingens präster, Claes Hedström säger:

Vi har inte gjort en så här stor samlad satsning tidigare, så vi har kanske inte förstått hur mycket pengar vi faktiskt är kapabla att samla in.

Nära hälften av pengarna, 48.062 kronor, kommer från gudstjänstkollekter. Den näst största posten, 16 284 kronor, kommer från besökare som tänt ljus i domkyrkans ljusträd under fastetiden.

Andra viktiga bidrag är öppna förskolornas kaffekassor, insamlingar via webben och bössor på stan. I övrigt är det intäkter från en dagskassa i Katedralbutiken, pengar från Katedralkaféets toaletter, spelmanskafé, lördagsmusik, lotteri och försäljning av bröd och våfflor.

Resultatet av fasteinsamlingen i Uppsala Domkyrkoförsamling är ännu preliminärt, så det kan bli ännu mer. Insamlingen har pågått parallellt med arbetet för att samla in pengar till Haiti och Zimbabwe, vilket inte alls är medräknat i summan som församlingen nu gått ut och informerat om..