Det finns alltid mer att berätta om livet i Svenska Kyrkan

Det är mycket vanligt att församlingar i Svenska Kyrkan har mer att berätta om vad som händer vardag och söndag. Det behövs fler medarbetare som talar om och visar vad som är på gång och vad församlingen kan erbjuda.

Att det är så här bekräftas av en ny undersökning i Västerås. Många västeråsare vill veta mer om vad Svenska Kyrkan egentligen gör och står för. Undersökningen är gjord av opinionsinstitutet SKOP på uppdrag av Svenska Kyrkan och visar att många vill ha mer information om vad kyrkan håller på med.

För tre år sedan gjorde församlingarna i Västerås en liknande undersökning, och det som alltså fortfarande är en brist är att berätta vad kyrkan verkligen arbetar med, skriver församlingarnas egen tidning Basilika.

Till radion säger en av kyrkoherdarna i Västerås, Annika Hansson att en brawebbplast, Facebook och bloggar ska användas för att göra det tydligare vad Svenska Kyrkan gör och kan erbjuda.

SR Västmanland Svenska Kyrkan ska bli tydligare säger Annika Hansson, kyrkoherde i Skerike-Gideonsbergs församling