Hoppas ringningen inte sätter stopp för natt i kyrkan

Det var inte meningen att det skulle höras att församlingspedagogen Anders Holz hade med sig en gäng 10-13-åringar övernattandes i Herrhagskyrkan i Karlstad. Men det gjorde det. För någon av de unga tryckte på knappen som startade kyrkklockorna. Skylten ”Rör ej – kyrkklockorna” var inget hinder.

– Min dotter kom springande och ropade i lätt panik ”pappa, pappa, ska kyrkklockorna ringa?!”. Den knapp som satt i gång dem gick inte att stänga av dem med, så jag fick leta fram en nyckel och öppna en monter där det sitter en annan knapp, så det tog väl tio minuter innan det blev tyst. Sen samlade jag gänget och gav dem en rejäl åthutning. Halv tre på natten är man inte på så gott humör.
Så berättar Anders Holz för Värmlands Folkblad. En natt i kyrkan på påsklovet är tradition sen tre år med prat, filmvisning och andakt. Läs hela artikeln i Värmlands Folkblad
Att sova över i kyrkan låter som en mycket bra idé. Hoppas, hoppas att busstrecket inte sätter stopp för komma övernattningar.
Känner du till fler församlingar som ordnar med nätter i kyrkan? Skriv till Livet i Svenska Kyrkan och berätta.