Nya sätt att bilda församlingar i Svenska Kyrkan

För några veckor sedan skickades till alla församlingar i Svenska Kyrkan ett diskussionsmaterial om hur framtidens församlingar skulle kunna vara organiserade. Materialet är skriven av en utredning som nästa vår ska komma med sitt slutbetänkande.

Utredningen vill nu ha en diskussion om sju olika framtidsmodeller. De säger att deras utgångspunkt är  Svenska Kyrkans lokala församlingar, med modellerna handlar också om hur en ändrad organisation för Svenska Kyrkan skulle påverka de tretton stiften och det som händer på riksplanet. Utredningen påstår inte de presenterar fullt genomarbetade och helt färdiga förslag. Meningen är med modellerna de ska få samtalen och diskussioner att komma igång..

Utredningens webbplats

På webbplatsen för Partipolitiskt Obundna i Svenska Kyrkan har finns en sammanfattning av diskussionsmaterialet från Svenska Kyrkans strukturutredning.

Det tycks som att utredningen vill provocera med sina modeller, för flera av dem skulle, om de blev verklighet, förändra Svenska Kyrkan radikalt. Man tänker sig att församlingar skickar in svar, men enskilda medlemmar är också välkomna att skicka in synpunkter på förslagen. Det finns ett webbformulär där man anmäla att man vill bidra med sitt svar.