Diakoni är handlingens språk

Kyrkans diakoni är det handlingens språk – som biskop Martin Lönnebo formulerade det – som är uppskattat av så många och som gör kristna församlingar trovärda. Det är uppenbart att Orsa församling i Svenska Kyrkan har  ett diakonalt arbete som är både bra och känt. Och när Körslagets vinnare Team Moreaus skänker prispengarna hit, då blir det än mer känt. Med stor säkerhet kommer nu en halv miljooo.ooon kronor nu i trygga händer. För allkristna dagstidningen Dagen berättar Moreus att pengarna kommer att räcka till mycket i församlingen: till kvinnojour, ungdomsgård, ungdomskör och brottsoffer. Västerås stifts biskop Thomas har offentligt tackat alla i kören Team Moreaus för gåvan.

Diakoni är en del av varje församlings liv och verksamhet, i hela Svenska Kyrkan. Det säger sig självt att mycket  av det som handlar om att hjälpa människor inte kan göras allmänt känt. Givetvis ska mycket ske i det tysta. Men det får inte leda till att diakonin får för få företrädare där besluten fattas om hur resurserna inom Svenska Kyrkan ska fördelas.

Diakonin blir mest levande och får störst genomslag när den är en integrerad del av hela församlingen: en del av gudstjänsten, av undervisningen och missionen. Därför är det en fördel när diakoner syns i gudstjänsten, leder bön och sång, dukar bordet för nattvarden och är med och delar ut vin och bröd. Därför ska diakoner också finnas med som lärare i församlingen och missionera, genom att i ord och handling föra det glada budskapet om Jesus vidare.

Bland diakonerna i Svenska Kyrkan är medelåldern förhållandevis hög. När diakoner går i pension finns risken att tjänster dras in. För att mota frestelsen behöver församlingarnas styrelser och ledning se till att man har en aktuell plan, som får styra vilka nya diakoner som ska rekryteras. Diakoni som vänder sig till barn och ungdomar behövs det mer av. Det som är bra för barnen är bra för alla.

Svenska Kyrkans egen Kyrkans Tidning har ännu inte uppmärksammat den stora gåvan till Orsa församling, men det kanske kommer något på webben senare i veckan eller i prasseltidningen på torsdag. Däremot refererar Kyrkans Tidning idag till en en sak som gick snett i Rättviks församling, men nu rättats till: Församlingsledningen hade försökt förmå en diakon att avstå från att uttala sig om sociala orättvisor i samhället. Det var fel, för det hör till diakonins väsen och till diakonens uppdrag att protestera mot orätt och göra så att de som annars inte hörs blir hörda. Politisk diakoni är den slags opinionsbildning som hör till den kristna kyrkans profil.

Använd gärna kommentarfältet för att berätta om bra diakoni som du själv arbetar med eller vet om. Länka till församlingar som gör bra saker. Skriv vad du tycker det är aktuellt för Svenska Kyrkan att protestera mot idag.