Använda kyrkorummet på många och nya sätt

Igår startade en stor konferens om att använda kyrkorum på olika sätt, på nya sätt och församlingen tillsammans med andra. Det är Svenska Kyrkan och Riksantikvarieämbetet som står som inbjudare när 150 människor under två dagar är samlade under temat Mångbruk Sambruk Nybruk.
Carina Etander Romborg skriver om konferensen och kyrklig compact living på sin blogg och bjuder på flera länkar till församlingar som använder sina kyrkor på ett nytt eller annorlunda sätt. Hon länkar också till en artikelSvenska Kyrkans Tidning och till Göteborgs-Posten.
Prästen Mikael Mogren har skrivit och talat klokt om kyrkobyggnader och kyrkomiljöer med kyrkogård, prästgård och församlingshem. Vid en fortbildning för präster 2008 sa han:
Kanske är det ingen tillfällighet att när man i Sverige talar om ”kyrkan” menar man i regel en kyrkobyggnad. Kroppen, materien bär språket. Oberoende av materien existerar ingen kommunikation. Jag vill pröva en tanke. Fungerar inte kyrkomiljöerna som en slags tecken? Kommunikation är beroende av språk. Språk är tecken i materia. Formgivning kan man också kalla det. Det är en akt av överföring, där formgivaren omsätter känslor och tankar i materia. Ordet design kommer av latinets designare. Under renässansen betydde verbet designare att teckna, men också att skapa ett visuellt begrepp för något. Tecknandet var något mer än enfinmotorisk övning. Det var en träning av tänkandet.
Mikael Mogren visar på och argumenterar för en stor försiktighet och medvetet ansvarstagande i bruket av kyrkobyggnaderna. Kyrkor är laddade byggander, inte vilka hus som helst som kan bytas ut eller som församlingen inte utan konsekvens kan vara utan.
Förra året skrev Mikael Mogren en debattartikel i Svenska Kyrkans Tidning om kyrkor och bidrag till vården av dem.
Levande kyrkorum är rum där varje tid gör ett avtryck. 2007 bloggade jag om den första ljusbäraren, som kom till Uppsala Domkyrka 1968. Länk till en intervju med biskop Martin Lönnebo som var med om att ordna den saken.
Mycket kan en kyrka användas till utan att det invigda rummet missbrukas. Med ett nytänkande i möblering och lite avkall på bekvämlighet så kan en församling göra mycket i sin kyrka både vardag och helg.
Skriv en kommentar och berätta om en församling som du tycker använder sin kyrka på ett annorlunda och bra sätt.