Spira – Svenska kyrkans tidning i Umeå i ny dräkt på webben

Det finns flera bra lokala tidningar i Svenska Kyrkan som ges ut av församlingar eller av några församlingar tillsammans. En av de bästa är Spira, Svenska Kyrkans tidning i Umeå har fått nytt utseende på webben.

Att Spira inte använder publiceringssystemet ContentStudio som handlats upp av det nationella kyrkokansliets informationsavdelning i Uppsala och inte heller använder Svenska Kyrkans nationella grafiska profil tål att fundera på.

Spira är inte den enda bland de lokala satsningarna i Svenska Kyrkan på kommunikation som inte tycks platsa i de mallar kyrkokansliet skapar och lägger ner stora resurser på. Kanske skulle Spira och flera har bättre bruk för ett bidrag till innehållet från informationsavdelningen i Uppsala. Vad tror du?

Svenska Kyrkan i Västerås har sin tidning Basilika som delas ut tillsammans med den lokala gratistidningen flera gånger om året. Basilika är också vinjetten på den helsida som Svenska Kyrkan har varje vecka i samma gratistidning.