Kyrkans buss rullar i Karlstad

I slutet på veckan som gick berättade Svenska Kyrkans Tidning på webben om den ombyggda bokbussen som gett Svenska Kyrkan i Karlstad möjlighet att rulla ut bland stadens unga. Till Svenska Kyrkans Tidning säger diakonen Charlotta Hedström:

– Vi vill möta ungdomarna. Se dem helt enkelt i ett pressmeddelande. Tanken är att öka vuxennärvaron bland de unga under helger samt vid större evenemang. Vi kommer att bjuda på fika och finnas till för samtal. Två volontärer samt en präst, diakon eller församlingspedagog kommer alltid vara på plats.
Det var nu när skolorna tar sommarlov som bussen fick premiär. Verksamheten är ett projekt som Karlstad domkyrkoförsamling driver tillsammans med kommunen tre år framåt.
Det är domprosten Staffan Kvassman som kom på idén med bussen. För honom är projektet en hjärtefråga. När bussen står på torget i Karlstad är det inte långt till domkyrkan och där finns ett rum för unga som vill ha ett lite djupare samtal med en vuxen.

Till Nya Wermland-Tidningen säger en av de unga volontärerna Emil Lundell  som ska finnas i och omkring bussen:

För mig handlar det helt enkelt om att vara en bra medmänniska, säger han.