Sommarkonfirmander på nätet

Det blomstertid nu kommer och med den årets sommarkonfirmander. Att lägerliv har stor betydelse för de ungas möte med kristen tro är en gammal sanning.

Flera konfirmandgrupper berättar om sig själva och vad se håller på med på nätet. Ungdomarna i Lunds domkyrkoförsamling och Uppsala domkyrkoförsamling är två exempel. Från Lund kommer rapporterna i bloggen 24 Äventyr.

Domkyrkoförsamlingen i Uppsala skriver på sin blogg:

Under de två första veckorna på sommarlovet har domkyrkoförsamlingen två konfirmandläger, med sammanlagt omkring 60 deltagare och ledare. Föräldrar och kompisar kan också vara med hemma vid datorn. Lägret i Aspnäs bloggar nämligen i ord och bild och lägret i Högbo spelar in en videodagbok, som finns att se på YouTube på nätet.

De två konfirmandgrupperna lämnade Uppsala den 13 juni och kommer hem igen lagom till midsommarhelgen, då de sedan också kommer att konfirmeras i domkyrkan. På Aspnäs lägergård finns 20 konfirmander, fem ledare och en handfull familjemedlemmar. Bloggandet har blivit en tradition genom tidigare års läger, men brottas i år med tekniska problem med den mobila täckningen ute på landsbygden. Då går det lättare för gruppen i Högbo, utanför Sandviken. Där är det 26 konfirmander, som svarar för att varje dag filma en videodagbok, som mot kvällen samma dag klipps ihop och publiceras på YouTube. Under onsdagen visades bland annat dopet av två konfirmander i sjön vid Högbo bruk. Med på lägret finns också nio ledare.

Konfirmandgrupperna berättar på Konfawebben 2010. Videor från lägret publiceras på YouTube.

Tipsa den här bloggen Livet i Svenska Kyrkan om fler konfirmandgrupper som just nu berättar om sig på nätet. Skriv en kommentar till det här inlägget eller mejla martin.garlov@svenskakyrkan.se

Från Helgeands församling i Lund stift twittrar konfirmandledarna http://twitter.com/Konfirmand
Hägerstens församling i Stockholms stift har konfirmander och ledare som bloggar. Från samma stift bloggar ungdomarna i Nacka församling.

Uppdatering fredag 11:33 Prästkandidaten bidrar med adressen till bloggen för konfirmanderna i Bunkeflo församling i Lunds stift.