Mycket öppet och mycket musik i S:t Nicolai kyrka i Örebro

Nikolai församling i Örebro har tagit ett strategiskt beslut som kommer få betydelse: Varje ny verksamhet som startar i församlingen ska involvera ideella medlemmar. I sommar ska S:t Nicolai kyrka var mycket mer öppen än tidigare. Och det är möjligt tack vare 50 nya frivilliga sommarvärdar.

Fem veckor i sommar blir det musik och sång i kyrkan varje vardagskväll. En grupp ungdomar har rekryterats  för att sjunga och spela tillsammans.

I sommar kommer Nikolaikyrkan i centrala Örebro hållas öppen extra mycket. Ett 50-tal sommarvärdar ställer upp gratis och jobbar för att turister och andra ska kunna komma in i kyrkan. De kan också svara på frågor, eftersom de fått utbildning om kyrkan. Musik blir det också. Flera ungdomar har fått sommarjobb som musiker i Nikolaikyrkan i sommar. Det berättar diakon Anders Burman som samordnat alltihop.

Sverige Radio Örebro intervjuade ungdomarna som ska spela och sjunga, och några äldre församlingsmedlemmar som valt att bli kyrkans sommarvärdar.