Fler konfirmander i Göteborg

Församlingarna i Svenska Kyrkan i Göteborg kan glädja sig åt att an andelen unga medlemmar  som konfirmeras ökar. Så ser det inte ut för Svenska Kyrkans församlingar i genomsnitt.. Störst var ökningen 2009 i Tyska Christinæ församling med 40,4 procentenheter, i Styrsö församling med 28 procentenheter och i Angered med 21,7 procentenheter. Tre församlingar med olika profil som har det gemensamt att en satsning på konfirmationen gett mycket gott resultat.

Totalt valde 38,6 % av de 15-åriga medlemmarna i församlingarna i Göteborg att konfirmeras 2009. Och det är 1,8 procentenheter fler än året innan.

Svenska kyrkans 30 församlingar i Göteborg gör ett gemensamt utskick till alla 14-åriga medlemmar meden inbjudan till konfirmation och sen följer varje församling upp det utskicket med mer kontakt och information.
Pressmeddelande från Svenska Kyrkan i Göteborg