Kyrkrally i Tidaholmstrakten

Nu på söndag den 29 augusti anordnar Svenska Kyrkan i Tidaholm ett kyrkrally mellan sju av sina kyrkor.
Från kl 14 och fram till kl  19 kan de som vill ta bilen mellan kyrkorna och tävla med kluriga uppdrag och vinna fina priser. Man startar vid valfri kyrka: Baltak, Kymbo, Östra Gerum, Kungslena, Acklinga, Fröjered eller Velinga kyrka. I kyrkan köper man ett startkort med frågor och en vägkarta. Pengarna som kommer in går till Svenska Kyrkans internationella arbete.

Det här är en dag som passar alla åldrar, skriver församlingen på sin webbplats

Upptäck våra fina kyrkor på ett annorlunda sätt, upplev vår historia och få uppdrag att lösa tillsammans med din familj eller dina vänner. Vad händer? Klättra upp på vinden, klättra ner i källaren,möt människor från gamla tider, leta bokstäver eller få andra uppdrag.

Vid varje kyrka kommer det att säljas fika och korv med bröd.  I några kyrkor avslutas dagen med musik eller andakt.

Tidaholms pastorat är rik på kyrkor och kapell. Hela 20 stycken sammantaget. Kungslena kyrka, vid platsen för det historiska slaget vid Lena 1208, är en av flera sevärda kyrkor. Ett stycke av en pilgrimsled genom Skara stift passerar Kungslena.