Kristna stockholmsungdomar syns på festival i Kungsan

Sommarlovet är på upphällningen. För elfte året i rad ordnas en festival för ungdomar i Kungsträdgården i Stockholm. Förra året hade Ung08-festivalen 170.000 besökare.

Svenska Kyrkans Unga reser ett tält på festivalområdet. Och där erbjuder man 13 till 19-åringarna som är målgruppen en aktivitet kallad  ”Break a pen!” Det handlar om att slå sönder en blyertspenna med bara pekfingret. Det handlar om att tro, att tro sig klara något man först inte trodde var möjligt.
Varje morgon fram till lördag innan tältet öppnar samlas medlemmarna från Svenska Kyrkans Unga på sitt stiftkansli som ligger nära vid S:t Jakobs kyrka. Sen är det full fart fram till sju på kvällen hela veckan. Svenska Kyrkans Unga i Stockholms stift använder Facebook flitigt.
Bakom Ung08 står Stockholm stad och man säger själva att det här är en av de största årliga festivalerna i Europa som vänder sig just till tonåringar. Samtidigt anordnas en kulturfestival i Stockholm.
Ungdomar från Svenska Kyrkan har tidigare i sommar varit med och synts och hörts också på andra festivaler runt om i landet. På flera håll har de haft sällskap av vuxna ledare, en del pedagoger, diakoner och präster.
På Peace & Love i Borlänge är den kristna närvaron ekumenisk. Svenska Kyrkan ingår i Festivalkyrkan. I samband med festivalen har Festivalkyrkan synts på Facebook och hörst med en egen lista på Spotify
Svenska Kyrkans Unga var med på Pridefestivalen i Stockholm. Där på festivalområdet vid Sjöhistoriska muséet ute på Gärdet delade man tält med vuxenkyrkan och föreningen ECHO under bibelordet Störst av allt är kärleken.
Svenska Kyrkans Unga ordnar egna festivaler också. Den största och äldsta lär väl Rock for Moc i Västerås stift. Årets upplaga går 3-5 september. I år gästas man av Dogge Doggelito och många fler. Platsen är som vanligt Finnåkers kursgård.
Bilden är tagen av Henrik Almén på förra årets festival.
I övermorgon startar Way Out West i Göteborg. Flera av konserterna på programmet kommer att hållas i Annedalskyrkan.

Uppdatering tisdag 10 augusti: Svenska Kyrkans Tidning rapporterar från Kungsan i Stockholm.

Tillägg måndag 16 augusti 2010: I Svenska Kyrkans Tidning berättar ungdomsprästen Maria Lif om Annedalskyrkan som fanns med i Göteborg på Way Out West.

Carina Etander Rimborg skriver på Poskvalbloggen om festivaler där folk från Svenska Kyrkan syns och hörs, finns på plats för att lyssna och berätta.

Var har unga från Svenska Kyrkan synts och hörts i festivalsammanhang i sommar? Gör gärna en kommentar till den här artikeln och berätta vad som hänt och vad som är på gång.