Svenska Kyrkan i Falun ska börja rulla

Den ganska nye kyrkoherden i Faluns pastorat heter Mats Hullander. En gång i tiden rattade han turnébussen med sånggruppen Fjedur. Han var själv en av medlemmarna i gruppen som under flera år berikade musiklivet i Svenska Kyrkan.

Nu har de sex församlingarna han leder, tillsammans köpt en bokbuss. Den ska byggas om till en kyrkbuss, berättar han och informatören Madeleine Vagge för Dalarnas Tidningar. Också Svenska Kyrkans Tidning har uppmärksammat det rätt ovanliga tilltaget att sätta hjul på en kyrka.

En kyrkbuss av lite annat slag rullade i flera år ut från Stiftsgården Söråker. Det var dåvarande föreståndaren och prästen Lenart Isaksson. Den bussen var en sådan där röd dubbeldäckare, som i sina unga år rullat i London.

Vilka fler busshistorier från Svenska Kyrkans församlingar finns att berätta? Dela med dig av vad du vet. Tipsa mig, Martin, som håller i den här bloggen Livet i Svenska Kyrkan.