Annica gör barnen arbogabarnen nyfikna på kyrkan med sina kyrkmöss

Trefaldighetskyrkan i är den äldsta av kyrkorna i Arboga. Staden med anor där det så sent som förra veckan hölls en årlig medeltidsfestival. De yngsta besökarna i kyrkan får leta kyrkmöss om de vill.
Det är församlingspedagogen Annica Johansson i Arbogabygdens församling som med en liten karta leder barnen runt i kyrkorummet för att leta kyrkmöss. I domkyrkan i  Västerås går det till på ett liknande sätt när barnen får leka spårhundar. Och i Uppsala domkyrka gäller det för ungarna att hitta de många djuren som finns avbildade på väggar och pelare i katedralen.
När barnen i Arboga gjort sin runda i kyrkan och hittat mössen får de en tablettask.  Annica berättar för tidningen Magasin 24  att  flera barn varje dag  i sommar letat kyrkmöss. Eftersom det är rätt många utländska turister söker Annica Johansson nu någon som kan hjälpa henne översätta kartans texter till engelska.
Vad gör din församling särskilt för att göra det lättare för barn att upptäcka sin kyrka och lära sig om kyrkorummet och symbolerna? Skriv en kommentar här under bloggposten eller skicka ett mejl till martin.garlov@svenskakyrkan.se