Kyrkans nya plats för möten och människors växt i Alsike

I Knivsta, den lilla kommunen söder om Uppsala inviger Svenska Kyrkan på söndag S:ta Maria kapell och med det lokaler för människor att mötas och växa på. Förutom förskola och skola kommer S:ta Maria i Alsike inrymma lägenheter, gruppboende, konferensanläggning och en offentlig miljö, med kök, restaurang, café, kapell, öppen förskola och gymnastiksal. De offentliga delarna av byggnaden står färdig hösten 2010.

Pastoratet har sex församlingar. Knivsta är tätorten, stationssamhället och den nya anläggningen som invigs lördag 5 september av ärkebiskop Anders. Allkristna dagstidningen Dagen berättar vad som ska hända.
Den här bloggen Livet i Svenska Kyrkan har med en bloggpost redan i juni uppmärksammat det stora projekt Svenska Kyrkan i Knivsta arbetat med och nu i höst kommer att kunna börja skörda frukten av.

För några veckor sedan sa prästen Helene Lindström till tidningen Sigtunabygden: – Vi har fortfarande sex fungerande församlingar där vi håller gudstjänst varje söndag. Gudstjänstlivet sätter vi allra högst i det här pastoratet. Och Knivstas kyrkokamrer Lacka Linder fyllde på med: – Vi har valt att gasa istället för att bromsa.