Var med på Sveriges största fikapaus 27 oktober

Alltfler – de flesta? – församlingar i Svenska Kyrkan serverar rättvisemärkt kaffe. Svenska Kyrkan står bakom märkningen Fair Trade, rättvis handel. Onsdag 27 oktober manifesteras det rättvisa kaffedrickandet över hela landet. Då är det dags för Fairtrade Challenge. Förra året deltog 130.000 personer och i år är målet att ännu fler ska fika. Alla kan vara med: församlingar, butiker, föreningar, företag, arbetsplatser och människor som på egen hand bjuder på en kopp rättvist kaffe.

I Karlstad kommer Svenska Kyrkans Unga tillsammans med stiftkansliet göra vad de kan för att det ska bli 150.000 kaffedrickare eller fler. Kyrkomötet som är samlat i Uppsala kommer att fika rättvist, den här dagen också. I Kils församling i Karlstad stift räknar man med att vara 400 som fikar. Hittills har Svenska Kyrkan med gemensamma krafter planerat för 1657 fikasugna. Bara Barista-kedjan är vassare.

Hitta plats för en fikapaus nära dig på kartan och här kan du själv skapa en rättvis fikapaus.