Harplinge-Steninge församling: På nätet kommer ledare och konfirmander närmare varandra

Med en webbplats för konfirmanderna och deras ledare, med en egen sida på Facebook kommer man varandra närmare i Harplinge-Steninge församling i Göteborgs stift. Webbplatsen och Facebooksidan används också av församlingens ungdomsgrupp och för de unga 10-13-åringarna.

För Hallandsposten berättar församlingspedagogen Håkan Widepalm om hur han tillsammans med sin arbetskamrat Klas Linder alltmer kommit att använda nätet för att kommunicera mer och bättre med ungdomarna. Håkan beskriver hur smidigt det fungerar med Facebook, där han också kan bli nådd av ungdomarna med chatten.

Carina Etander Rimborg i Härlanda församling i Göteborg har på bloggen för Partipolitiskt Obundna i Svenska Kyrkan också uppmärksammat hur Håkan och Klas använder nätet i församlingens tjänst. I samma postning berättar hon om ett par församlingar som kyrkbänkar i det offentliga rummet, i Danderyd och Partille.

Det skapas något av digitala kyrkbänkar när ledare i Svenska Kyrkan, som Klas, Håkan och andra använder de nya sociala medierna.

I en annan del av Svenska Kyrkan, i Vällingby församling används också webben i konfirmandarbetet. Det har Livet i Svenska Kyrkan bloggat om här. Och det gör också Ekerö församling, Säffle församling och Lunds domkyrkoförsamling, som Livet i Svenska Kyrkan berättade om här.

Du som har fler exempel på pedagoger och andra ledare i Svenska Kyrkan som förnyar och utvecklar kommunikation och undervisning i kyrkans tjänst får gärna skriva om det i kommentarfältet här på bloggen, eller skicka mejl till bloggredaktören Martin Garlöv martin.garlov@svenskakyrkan.se