Svenska Kyrkans förlag jobbar på en julbok till 2011

Nyligen har Svenska Kyrkans förlag Verbum skickat ut information till församlingarna om den julbok som nu produceras inför 2011. En tanke med att berätta om boken så långt i förväg är att församlingarna ska skapa utrymme i sina budgetar för att köpa in boken och sprida den inför nästa jul. I år kommer bönerna från Bönewebben i pocketformat kunna bli en julbok. Men Julboken 2011 är en mycket större satsning.

Verbum berättar att Julboken ska spänna över julens tema i vid mening: Ensam och sorgefull jul. Eller glad jul med god mat och gemenskap. Boken fångar högtidens fram- och baksidor med humor, värme och djup.

Flera olika skribenter är engagerade för att medverka i Julboken 2011: som den skrivande förläggaren Magnus Sundell, poeten och chefredaktören Göran Greider, etikforskaren och författaren Ann Heberlein, författaren Anna Jansson, spanaren och recensenten Göran Everdahl, den skrivande prästen Gunnar Sjöberg, prästen Olle Carlsson och ännu en spanare i SR P1, manusförfattaren Calle Norlén.
• Därför blev Gud en hjälplös baby: Julens djupaste innebörd.
• ”Allt du önskar kan du få”, en julnovell av en deckarförfattare.
• Ett julbrev från Ärkebiskopen.
• En stjärna tänds. Om julens symboler.
• Hitta rätt bland herdar och martyrer. Gudstjänstguide i juletid.
• Julen, den moderna riten: Därför gör vi som vi brukar. Om och om och om igen…
• Julklappar i mängd – köptvång eller ett sätt att visa kärlek.
• Vara kristen, gör det någon skillnad?
• Bli av med skammen, bli miljönöjd!
• Julen är bäst på film. Om julen i populärkulturen och hur vi påverkas av de (före)bilderna.
• Krubban – olika i olika kulturer.

Julboken kommer att få 200 sidor och ett ”bra format”. Vilket får vi säkert veta ganska snart.

Verbums avsikt är att Julboken ska kunna fungera som en församlingens utsträckta hand till fortsatt nyfikenhet på vad Svenska Kykan är och står för. Det liknar alltså mycket Lilla Boken om kristen tro, som kom ut för arton år sedan, 1992 och är en av de mest spridda böckerna i Sverige någonsin. Bara Bibeln och Sju sorters kakor har haft större spridning på svenska språket.

Det som var speciellt med Lilla Boken var att de kunde beställas av stiften och församlingar i editioner med egna sidor.

Verbum föreslår Svenska Kyrkans församlingar att låta Julboken 2011 bli ett församlingsprojekt som drivs av  anställda och frivilliga medlemmar tillsammans. Förlaget erbjuder fortlöpande information om vad som händer i arbetet med julboken. Redan nu har man lagt ut en checklista för att skapa församlingens projektplan för Julboken 2011

Kan Julboken 2011 bli ett redskap för församlingens missionsuppdrag? Vad tror du? Skriv en kommentar till den här bloggposten.