Levande gudstjänst är relevant och ger delaktighet

Olaus Petri församling utbildar medlemmarna som är volontärer i gudstjänsterna. Kyrkoherden Lasse B Stenström berättar på sin blogg Stillsam om saken:

En levande gudstjänst fogar samman oss som är där till en församling, en gemenskap. Även om jag kommer dit ensam blir jag en del i ett gemensamt vi. Men om jag inte välkomnas, inbjuds och inkluderas kan gudstjänstens betydelse begränsas till något individuellt, min gudstjänst blir min, privat.

I senaste numret av Svenska Kyrkans Tidning intervjuas prästen och forskaren Ninna Edgardh om sin senaste bok Gudstjänst i tiden av Barbro Matzols. Det ser inte ut som att artikeln är släppt till nätet, men i ledaren anknyter Brita Häll till Edgardhs bok när hon uppmanar Svenska Kyrkans folk att räta på ryggen:

Att man, som Ninna Edgardh påpekar, nedvärderar dop och övriga förrättningar som inga riktiga gudstjänster och deltagarna som inga riktiga gudstjänstfirare.

Boken är påväg ut i Svenska Kyrkan. Prästen Mikael Bedrup har redan läst och recenserar och kommenterar den på sin blogg.

Ninna Edgardh har studerat gudstjänstlivet i Svenska Kyrkan under de senaste 40 åren. Hennes bok är en forskningsrapport som hör till det pågående arbetet med att förnya Svenska Kyrkans handbok för alla slags gudstjänster. Ninna Edgardh lyfter fram hur gudstjänstlivet i Svenska Kyrkan blivit alltmer varierat och format i den lokala församlingens sammanhang. Det har skett en förflyttning från undervisning med många ord till en betoning av det gemensamma handlande, som också Lars B Stenström lyfter fram i sin bloggpost.

Ninna Edgardh ser positivt på nattvardsväckelsen i Svenska Kyrkan. En väckelse som drogs igång av den högkyrkliga rörelsen inom Svenska Kyrkan för 50 år sedan och mer. Den högkyrklighet som idag inte är så känd inom kyrkan. Det var mycket tack vare den högkyrkliga rörelsen som fler människor engagerades som myndiga medlemmar i gudstjänsten. Det rika musikliv som många tar för givet i Svenska Kyrkan idag har sina rötter i den tidiga högkyrkligheten.

Vilka är dina bästa gudstjänsterfarenheter? Vilka församlingar med levande gudstjänst kan du tipsa om? Oh vilka böcker i ämnet vill du rekommendera? Skriv en kommentar till den här bloggposten eller mejla redaktören Martin Garlöv martin.garlov@svenskakyrkan.se