Församlingsliv i Kyrkomötet

Den här bloggen ägnar sig främst och nästan uteslutande åt livet i Svenska Kyrkans många församlingar. Finns det då skäl att uppmärksamma att kyrkomötet är samlat i Uppsala den här veckan?

Det är första gången efter senaste kyrkovalet i september 2009 som kyrkomötet är samlat. Nästan hälften av de 251 stiftsvis valda ledamöterna är nya i kyrkomötet. Sedan statskyrkan avskaffades 2000 är kyrkomötet direktvalt med de tretton stiften som valkretsar.

Den här veckan arbetar ledamöterna mesta tiden i utskott för att gå igenom 79 motioner och ett antal skrivelser. Sen skiljs man åt på fredag, för att återuppta mötet tisdag 26 oktober. Då ska ärendena debateras och avgöras.

Nätverket Livet i Svenska Kyrkan ger plats för samtal om årets kyrkomöte. I forumet har en diskussionstråd skapats och det finns redan några inlägg publicerade.

Använd gärna länkarna i den här bloggposten för att nå motionerna och skrivelserna. Sök upp de frågor som du direkt ser har med församlingslivet att göra och kommentera dem.

De offentliga delarna av kyrkomötet sänds direkt på webben och det skapas ett arkiv med inspelningar som man kan titta på i efterhand. I arkivet finns även inspelningar från tidigare kyrkomöten, flera år tillbaka.

Svenska Kyrkans Tidning följer kyrkomötet och rapporterar på sin webbplats. Tidningen Dagen skriver också. Tyvärr har kyrkokansliet stoppat visningen av ”Svenska Kyrkan i media”. Den smidiga tjänsten på Svenska Kyrkans gemensamma webbplats finns nu bakom id och lösen på ett intranät. Men gå till Eniros nyhetssök, eller sök nyheter med Google eller använd PSSpy för att finna artiklar i svenska massmedier om kyrkkomötet. Delvis fångar nyhetssök upp bloggar. Fler bloggar är sökbara med Knuff.

För kyrkomötet finns en grupp på Facebook och ett Twitterkonto. Några ledamöter bloggar på eget initiativ tillsammans från kyrkomötet och flera ledamöter har egna bloggar.

Fotot är en pressbild från Svenska Kyrkans bildbyrå IKON

Sök kyrkomötet med Eniro Nyhetssök