I växlingen mellan att jobba med eller utan lön i pengar

Församlingslivet i Svenska Kyrkan bärs av många människors arbete. En stor grupp har förmånen att få göra sin kyrkotjänst som ett arbete med lön. Också. För även de gör i de allra flesta fall även oavlönade insatser för sin kyrka.

En ännu större grupp medlemmar bygger kyrka med ett arbete som inte ger lön i pengar. Vad ska man kalla  dem om de nu inte är anställda? Prästen och kyrkoherden Lars B Stenström i Örebro funderar över det i sin blogg. Han gör en historisk återblick några decennier och resonerar även om orsakerna till att oavlönat arbete i församlingen kommit att bli så aktuellt i Svenska Kyrkan.

När Ideellt Forum i Svenska Kyrkan senast samlade till Idédagar var prästen Mikael Mogren en av talarna. I sitt föredrag valde han att tala om förtroendeanställda. Han har hämtat ordet från sin tid i USA. Så här förklarar han saken. Och här använder han ordet i sitt föredrag i Söderledskyrkan 1 oktober 2010. Även domprosten Mats Hermansson i Visby talar om förtroendeanställda, som här i sina sju teser om frivillighet.

Språket är böjligt. Men ord är inte alltid utbytbara. Vilka ord använder du i din församling?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,