För bra för att göra reklam för: Gud och spagetti

En helt vanlig torsdag kan barn och föräldrar  komma för att fira gudstjänst tillsammans på barnens vilkor i Tomaskyrkan i Linköping. Efter vardagsgudsjänsten kl. 16 en gång i månaden serveras köttfärssås och spagetti.

Det var nu hösten 2010 som Domkyrkoförsamling i Linköping startade Gud och Spagetti och gensvaret har varit stort. ”Vi vågar inte annonsera mer, för det är redan fullt varje gång” berättar en medarbetare. För billiga 30 kr för stora och 10 för barn äter man sig mätt i Tomaskyrkan och den goda gemenskapen med Gud i centrum är gratis.
Bild från Tomaskyrkans webbplats.
Gud och Spagetti är en vardagsgudstjänst och måltidsgemenskap också i Birgittakyrkan i Kalmar. Där är det onsdagseftermiddagar som gäller. Senast förra veckan och nästa gång 8 december. Församlingsprästen Anders Göranzon berättar på sin blogg om ett samtal med en av de yngre gudstjänstfirarna den 10 november.
Livet i Svenska Kyrkan har tidigare i höst berättat om uppskattade och välbesökta Middagspaus i Kågedalens församling.
Kommentera gärna den här bloggposten och berätta om vad måltidsgemenskapen betyder i din församling. Vilka fler församlingar bjuder in till Gud och Spagetti? Hur är det med vardagsgudstjänster för barnfamiljer där du bor?
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,