Gratis rum i levande församling

En god berättelse återgiven av tidningen Dagens Carl-Henric Jaktlund hör hemma här i bloggen Livet i Svenska Kyrkan. Den handlar om en församling som tar ut en hyra när församlingens lokaler hyrs utan att någon medarbetare från församlingen medverkar och där det är gratis att vara i församlingshemmet och kyrkan för grupper som tackar nej till församlingsmedarbetarnas medverkan.
I takt med att församlingar i Svenska Kyrkan oftare får ta ställning till andra sätt att finansiera församlingslivet än med medlemsavgifter gäller det att prissätta rätt saker och på rätt sätt. Då är det sällan det som är lätt att sätta pris på som ska ha prislapp. Och inte heller de nya verksamheterna man ska ta betalt för.
Gratis skolavslutning med pedagoger, präst och musiker på plats, men om rektorn inte vill se dem där – ja då är det rätt att ta ut en hyra. Konfirmandläger bör inte kosta något för konfirmanden och hennes familj utan bör ingå i medlemsavgiften. Men kanske kulturprogrammet med den kände författaren är värt att ta ut en peng för.
En fallgrop kan vara att ta ut små avgifter där administrationen av dessa blir en högre kostnad. Lägg till det en försämrad godwill och det blir en ren förlustaffär för församlingen. Bättre då att sätta pris på det som människor kommer att uppvärdera, just därför att de får lägga en slant på det.
Vilken strategi har man i din församling när det gäller avgifter? Och hur gör ni med uthyrning av församlingshemmet och kyrkan? Kommentera gärna den här bloggposten eller skriv några rader till martin.garlov@svenskakyrkan.se och berätta.

Läs även andra bloggares åsikter om