Stickprojektet i Ersboda

Under hösten har det pågått ett stickprojekt på Ersboda i Umeå. Många människor har stickat varsin ruta som sedan resulterat i två filtar och en kudde som går under namnet ”Mångfald berikar”.

Svenska Kyrkans egen tidning i Umeå heter Spira. Från den kommer fotot som Peter Lindegren tagit.

– Vi vill visa att tillsammans blir vi bättre! Tanken bakom detta var att göra något synligt, positivt och gemensamt i bostadsområdet som också visar på att mångfald berikar. Dessa färggranna rutor blir något nytt när de sätts ihop, säger Kersti Sundquist, diakon i Ersbodakyrkan.

De färggranna resultaten består av 370 rutor i olika färger, mönster och kvaliteter. Olika personer har uppmanats att sticka en ruta som är tio gånger tio centimeter som sedan sytts ihop till två filtar och kudde. Trettio personer har deltagit i arbetet och lämnat in sina rutor till kyrkan, slöjdföreningen, ABF eller biblioteket.

Kersti Sundquist från Ersbodakyrkan och Christina Hedström från ABF har drivit idén som sedan har spritts via Nätverket ”Vi tillsammans” som arbetar med barn och unga på Ersboda.

Filtarna och kudden visades upp på Ersbodabiblioteket fram till går. Då lottas alla ut bland dem som varit med och stickat och sytt ihop filtarna.