Gävle: Oh My God!

Med den hösttermin som snart är slut drogs ett skolprojekt igång av Svenska Kyrkans församlingar i Gävle. Projektet ska hitta nya vägar för existentiella samtal med ungdomar som går på gymnasiet. De medarbetare som jobbar för projektet använder mötesplatser som redan finns i skolvärlden och tänker sig att skapa nya. Man söker samarbete med skolledare, lärare och fritidsgårdar. Projektet finansieras till en del med rikskyrkliga pengar och det kommer att pågå under tre år.

Målet är att ge gymnasieungdomar i Gävle möjlighet att reflektera över sina liv, val och värderingar. Att
hitta mötesplatser och arenor som gör dessa samtal möjliga. Projektet ska jobba med spontana samtal som bygger på närvaro och förtroende. Och projektet ska drivas i samarbete med skolan, genom lektionsmedverkan, temadagar och samtalsgrupper. Det ingår också satsningar på kultur och aktiviteter med social inriktning.

I september stod projektgruppens medlemmar som matchvärdar när Gefle IF spelade boll mot Brommapojkarna.  Och i slutet av oktober anordnades en skrivarverkstad med musikern och låtkrivaren Tommie Sewón. I november gjorde Jonas Helgesson uppskattade framträdande på flera skolor.
Oh My God har en egen plats på webben och finns på Facebook med en grupp
I oktober ägnade biskop Ragnar uppmärksamhet åt projektet i sitt visitationstal.