Kyrkoherde i Örebro: Vissa avhoppare kommer tillbaka

I en intervju för Sveriges Radio Örebro berättat kyrkoherden i Nikolai församlingar att han möter människor som hoppat av Svenska Kyrkan men nu kommer tillbaka.

Församlingarna i Örebro gjorde för några år sedan en undersökning där 100 som sagt upp sitt medlemskap i Svenska Kyrkan det senaste året fick frågan om de kunde tänka sig bli medlemmar igen. Då svarade varannan att det var tänkbart.

Om skälen för att säga upp sitt medlemskap säger Ingemar Söderström till Sveriges Radio:

– En del säger att man inte har råd helt enkelt. Man sitter kärvt åt ekonomiskt, och tycker inte att man vill prioritera att vara medlem i kyrkan. En och annan säger ju att jag är inte religiös, eller jag har inte intresse och så.

Och det han säger stämmer väl överens med flera undersökningar som gjorts inom Svenska Kyrkan på senare år. Ekonomiska skäl för att inte vara medlem överväger och en stor grupp avhoppare är unga män.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,