Rättvis församling handlar rättvist

Så här berättar diakon Carina Blomqvist Liljegren i Foss-Sörbygdens pastorat, Göteborgs stift på webbplatsen för Kyrka för Fairtrade:

Vårt arbete med Fairtrade tog fart i och med att kyrkans second hand affär började sälja rättvis handels varor. Vi säljer fortfarande varor i affären och nu har vi även ett stort skåp i Foss församlingshem. I pastoratet har vi organiserat församlingskvällar om rättvis handel, mycket inriktat på Sri Lanka där jag var januari 2010 med Röda Korsets Folkhögskolas rättvis handels kurs.

På Munkedals julmarknad i kommunhuset och kommunens seniorsmarknad medverkade vi och sålde rättvis handel varor. När jag såg att diplomeringen Kyrka för Fairtrade fanns tog jag upp det med kyrkoherden och kyrkorådet och de tog beslut om att pastoratet skulle ansöka.

Sista söndagen i augusti 2010 blev vi en diplomerad Kyrka för Fairtrade. Jag är jättestolt över diplomeringen och över att vi är först i Göteborgs stift. Det känns skönt att både personal och frivilliga är aktiva i arbetet med rättvis handel och att vi kan stötta varandra i det viktiga arbetet.

Hitta mer information om kriterier och diplomering här.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,