Broby församling: Ungt kollektivboende i prästgården

Idén om att göra prästgården till en kristen internationell kommunitet kom från kontraktsprosten Anders O Johansson och man sökte och fick pengar till verksamheten hos Svenska kyrkan på riksplanet. Men också de fyra församlingarna som är med i projektet, Östra Broby, Osby, Knislinge och Glimåkra församlingar har skjutit till medel.

– I dag bär sig projektet enbart med det församlingarna skjuter till, berättar Daniel Larsson för
Kristianstadbladet. Han är en av de nio unga i kollektivet.

De som bor i kommuniteten arbetar idéellt som kamratstödjare på högstadieskolor och som ledare i Svenska kyrkans ungdomsgrupper och konfirmandgrupper i Broby, Osby, Knislinge och Glimåkra som ligger i nordöstra Skåne. Som medlemmar i kommuniteten hjälps man åt att sköta huset, lagar mat och äter tillsammans. Det är regelbunden bön två gånger om dagen, som är öppen för allmänheten.

Församlingarnaberättar om Huddle in Broby på sin gemensamma webbplats. Vision för projektet finns här.

Hela artikeln i Kristianstadbladet här

Foto: Lotta Neurén