Fråga konfirmanderna

Sedan fem år tillbaka görs landsomfattande enkätundersökningar i Svenska Kyrkans församlingar där konfirmanderna får svara på frågor. Konfirmand 2011 har inletts. Nytt för i år är att det är en webbenkät.

Enkäten kommer att besvaras av 10.000 ungdomar. Och det är en stor andel av årets konfirmander. Tidigare undersökningar visar år från år att konfirmanderna är mycket nöjda. 9 av 10 tycker att det haft roligt som konfirmander och 2 av 3 tycker att konfirmandtiden har varit meningsfull. Och det finns församlingar där till och med 9 av 10 svarar att det varit meningsfullt att konfirmeras. Även bland de ungdomar som började med höga förväntningar blev upplevelsen ännu bättre för för var femte.
Videon är hämtad från Lunds stift i Svenska Kyrkan.
Senaste sammanställningen av svaren är från 2009. Den finns att hämta ett stycke ner på webbsidan som den här länken pekar på. (Tyvärr, tyvärr pekar länken på Svenska Kyrkans nya intranät som kräver ID och lösenord som man får från sin församling.)
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,