Många på matmingel i Ålidhemskyrkan i Umeå

Det är i år tio år sedan Ålidshemskyrkan i Umeå började började med mat och mässa på onsdagar. Idag är det en uppskattad och välbesökt mötesplats omkring vilken många olika aktiviteter och grupper med församlingsmedlemmar i olika åldrar samlas.

För Umeåförsamlingarnas gemensamma tidning Spira berättar prästen Monica Andersson:

– Vår uthållighet med drop-in mat och en öppen fri miljö har gjort att många känner sig hemma. Barnkören som träffas före middagen drar även med sig föräldrar och syskon som kommer och äter.

Hon är värd för fem av vårens onsdagar med matmingel. Nytt för våren 2011 är att Lekrummet är öppet för de yngsta också efter middagen. Öppen också i Ungdomskaféet och den som vill är välkommen att gå med i grupperna Samtal om livet, Vuxenkatekumenat, Böneskola och Internationell grupp.
Livet i Svenska Kyrkan berättade i höstas om en annan församling där gemenskap kring mat och gudstjänst spelar en viktig roll. Läs om Kågedalens församling här.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,