Nora har det senaste av barnens altarskåp

Barnledaren Karina Bryngelsson i Nora församling i Västerås stift kan nu ta emot barn i kyrkan och öppna barnens altarskåp för dem. För just i Nora kyrka står det, det senaste exemplaret av leksacer. Det första står i Västerås Domkyrka.

Skåpet är fyllt med föremål som hör kyrkan och gudstjänsten till. När Nerikes Allehanda kommer för att
göra ett reportage säger Karina Bryngelsson:

– Jag är övertygad om att skåpet kommer att användas mycket. Vid kommer ju även att använda skåpet i samband med vår undervisning.

Bloggen Livet i Svenska Kyrkan har skrivit om barnens altarskåp och barnens kapell tidigare. Om det som står i Kungsholms kyrka och Västerås Domkyrka.

Svenska Kyrkans Tidning var med när altarskåpet i Kungsholms kyrka invigdes i november 2010.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,