Det som inte syns i kyrkostatistiken

Hyssna församling brukar inte synas i statistiken, skriver församlingsprästen Yngve Kalin på sin blogg. Han konstaterar att församlingen han verkar i inte räknas till de framgångsrika. Fast mot det har han inget att invända direkt:

”Bra är det eftersom vi inte känner oss sådana och har inga särskilda strategier och metoder att lära ut. Vi försöker ta vara på det rika arvet här och kämpa trons goda kamp och vara trogna och ösa ur kyrkans rika källflöden och finna vägar att möta framtiden. Vi vet att mötet med Gud i gudstjänsten är helt avgörande och vi har vårt fokus där.”

Det finns många medlemmar som tar ansvar och engagerar sig på alla sätt i Hyssna församling berättar Yngve Kalin.

”Vi står här tillsammans – och det tackar vi Gud för med utmaningen att vara kyrka i en föränderlig tid. Det bor ca 1700 personer i Hyssna, ca 1550 är kyrkotillhöriga.”

– När jag kom hit för åtta år sedan, berättar Yngve Kallin, fann jag en levande församling där gudstjänsten stod i centrum. Det är fortfarande så – och vi kan faktiskt glädja oss åt att de det är ungefär lika många som firar gudstjänst i Hyssna nu som då eller i medeltal ca 110 per huvudgudstjänst, alla sön- och helgdagar räknande.

Räknar man alla gudstjänster och kyrkliga handlingar år 2010 gjordes 13.500 gudstjänsbesök i Hyssna nya eller gamla kyrka eller 259 per vecka.

Församlingen bildar ett pastorat tillsammans med Sätila församling.