Rallygudstjänst

Ett gäng präster och diakoner  kommer att vara med under Rally-VM 11-14 februari i värmlandsskogarna. De kommer att vara en resurs vid eventuella olyckor men framför allt finnas till för samtal. De kommer att finnas på serviceplatser och ute på sträckorna. Det meddelas från stiftskanliet i i Karlstad i ett pressmeddelande.

Prästerna och diakonerna vänder sig främst till besökare men även funktionärer och tävlande. De kommer att bära västar där det står Svenska kyrkan och Präst eller Diakon på. Tydligt och klart.
På söndag 13 februari hålls gudstjänsten  ”Serviceplats – för din egen skull” kl 11.30 i mellanrummet mellan två specialsträckor.  Platsen är Gustav-Adolf församlingshem som bara ligger en dryg kilometer från målgången till de båda sträckorna. Inget avstånd att tala om för rallyåskådare som är vana att trava längs vägarna. Det är Hagfors – Gustav Adolfs församling som är värd för gudstjänsten.
Tidningen Dagen rapporterar. Också på Rally Swedens webbplats står det om Svenska Kyrkans speciella serviceplats.

Uppdatering söndag 13 februari: Svenska Kyrkans Tidning berättar att Svenska Kyrkans satsning på Svenska Rallyt i år är en utökning

Uppdatering tisdag 15 februari. Från Rallygudstjänsten fick gudstjänstfirarna med sig en bön från den romersk-katolska bönboken Oremus: Gud när jag sitter bakom ratten, ge mig då en stadig hand och ett vaksamt ögaså att ingen skadas för min skull.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,