Nu är Väderstads församling rättvisemärkt

Nu är Västerstads församling den tjugoförsta församlingen i Svenska Kyrkan som blir Fair Trade-märkt. Det var i helgen som församlingen fick ta emot beviset, berättar Skånska Dagbladet.

Församlingen kommer så mycket man bara kan använda sig av rättvisemärkta varor i sin verksamhet: kaffe, bananer och bomullstyg. Och församlingen planerar för olika aktiviteter för att sprida kunskapen om Fair Trade på orten.
En motion i Kyrkomötet 2007 om att rättvisemärka hela Svenska Kyrkan avslogs. Nu växer de rättvisemärkta delarna av kyrkan till sig. Sidledes. Hösten 2009 diplomerades de fem första församlingarna i Svenska Kyrkan. En av dem var Gunnarsbyns församling.
Läs på Fairtrade Sverige om Kyrka för Fairtrade och här hos Sveriges Kristna Råd.
Läs även andra bloggares åsikter om , , ,