Tre mötesplatser, en tidning varje månad och frågor till alla utträdare

Björnekulla-Västra Broby församling har inte lika många medlemmar som förr. Orsakerna är flera: De som flyttar in i församlingen är inte medlemmar i lika hög grad nuförtiden. De som föds döps inte lika ofta. Och det finns medlemmar som utträder.

Frågan har debatterats i Helsingborgs Dagblad och i kyrkofullmäktige. Nu berättar Helsingborgs Dagblad att församlingen satsar på medlemskommunikation för att möta medlemsminskningen. Under året satsar man på tre större händelser på orten: Torparedagarna i Åstorp, Hyllinge kyrkas 30-årsjubileum och Första Advent i Perslund.

Församlingens tidning sk komma ut oftare – en gång i månaden. En tredje nyhet är att församlingen kommer att be alla som utträder att svara på en enkät. Förra året var det 189 som sa upp sitt medlemskap i församlingen och i Svenska Kyrkan. Nu ska enkätsvaren ge besked om varför.

Björnekulla-Västra Broby församling ligger i Lunds stift. Stiftets biskop Antje har tagit initiativ till en satsning på medlemskap, som ett av tio högst priorterade områden under 2011.

Församlingarna i Malmö är de inom Lunds stift som har lägst andel medlemmar bland människorna som bor inom deras gränser. Det uppmärksammar flera medier idag: Sveriges Radio, Helsingborgs Dagblad

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,