Stoltom domkyrka i Lund ger plats för stort Taizémöte

Fredag 24 mars 2011 plockas alla stolar bort ur Lunds Domkyrka. Kyrkorummet med öppna golv kommer under hela helgen plats för ett stort Taizémöte. Men innan dess är det nattkyrka. Stolarna är borta under hela den kommande veckan och torsdagen den 31 mars hålls en tyst dag i kyrkorummet.

Domkyrkans skönhet framträder på ett nytt sätt då rummet upplevs utan stolar. Det är en upplevelse att gå in i katedralen och ger aningar om en tid när de öppna ytorna var det vanliga.

Programmet för fredagens Nattkyrkan finns på Lunds domkyrkoförsamlings webbplats.

Taizémötet börjar på lördagen och fortsätter med en avslutning på söndag 26 mars 2011. Mötet är öppet och alla som vill kan komma och delta utan att ens behöva anmäla sig i förväg.  Lördage kl. 13.00 är det  middagsbön och kl. 20.30 kvällsbön med ljuständning. Då får alla gudstjänstfirare ett eget ljus att tända. Det kommer att bli fullt i kyrkan. Förra Taizémöte i Lund samlade över 1000 deltagare.

På söndagen avslutas mötet med att Broder Matthew från Taizé predikar i högmässan kl. 11.00. Hela programmet finns på församlingens webbplats.  För mötet finns  en särskild blogg med mer information.

Lunds Domkyrka har en Facebooksida och finns på Twitter.

Fotot är lånat från församlingens webbplats

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,