Genom mörker till ljus – så många heliga platser, så många budbärare

Det är fint att få ta del av många notiser på församlingarnas webbplatser om gudstjänster och händelser som bjuder människor till möte med varandra och passionstidens budskap om hur Gud genom Jesus delar hela mänsklighetens och varje människas fall och brottning också med det mest djävliga.  Ett delande i ett mörker som kan tyckas oövervinnerligt, men som besegras vid det mänskliga livets yttersta gräns.

Säkert är det så att Stilla veckan och den kommande påskhelgen är den mest intensiva gudstjänsttiden i de flesta församlingar i Svenska Kyrkan. Och på nätet blir det påtagligt hur stor aktivitet och hur stort engagemang många människor bidrar med. Kanske därför att de aktivaste församlingarna också är de som delar med sig på webbsidor, på Facebook i andra kanaler och på andra platser på nätet. På nätet blir notiser – texter och bilder – vägvisare till de heliga platser som kyrkorna över landet är. Dessa noder i ett nät. Ett öppet nät att ansluta sig till och hämta kraft ifrån.
Missionerande är också de många enskilda kyrkomedlemmars delande på nätet. Varje statusrad om att ”nu är jag på väg till kyrkan” eller ”nu har jag firat skärtorsdagsmässa”, liksom foton från församlingskyrkan eller en annan händelse under passions- och påsktiden, är viktiga vittnesbörd om en Gud som gör sitt yttersta för människa, för skapelsen och som genom Jesus Kristus besegrar döden och ger liv utan gräns till var och en som med sina ord eller sin kropp säger sitt ja. Det är många människor som bär bud.

Du får gärna använda kommentarfältet här under bloggposten och länka till din församlings ord om Stilla veckan och Påskhelgen.