Ideell stiftsföreningen med talarforum

I Göteborgs stift verkar den ideella föreningen POSK, en stiftavdelning av Partipolitiskt Obundna i Svenska Kyrkan. På sin webbsida erbjuder man just nu tre föreläsare med tre helt olika ämnen. Vilken bra hjälp för en församling som söker efter någon som kan komma som gäst och medverka i ett program. På samman gång lyfter föreningen fram goda krafter i Göteborgs stift och bland sina egna medlemmar.

En av de tre som finns i det här föredragsforumet under uppbyggnad är Marianne Nilsson. Hon bor nu i Linköping. Jag gissar att hun studerar där. Marianne är utbildad i ett program inom Svenska kyrkans internationella arbete som avslutades med en resa till Israel och Palestina. Så därför kan hon erbjuda sig att  berätta om sina erfarenheter av konflikten, visar bilder och diskuterar hur vi som privatpersoner och kyrka kan påverka.

Faktum är att ingen av föreläsarna begär mer än ersättning för sina resekostnader. Talar och berättar gör de gratis.