Praktiskt tält i Gustav Adolfs kyrka – en symbol för Gud

I Gustav Adolfs kyrkan i Helsingborg pågår arbetet med att handikappanpassa kyrkan. För närvarande är det några trappsteg upp till den östra delen av kyrkan, berättar kyrkoarbetaren och informatören Jakob Sunnliden.

Här uppe i koret firas en del gudstjänster. För att öka tillgängligheten mura man därför två stycken ramper. I samband med detta kommer den upphöjning som det centrala altaret står på att tas bort. Därför har det nu byggts ett tält över upphöjningen för att förhindra damm och för att man ska  kunna ha kyrkan öppen även under ombyggnaden. Bra och praktiskt. Nu kommer det tillägg som är en bonus: Jakob låter byggtältet bli en anledning för att berättar om tro och koppla till det bibeln berättar. Han skriver:

Inom kristendomen förknippas tält över det allra heligaste (altaret) med uppenbarelsetältet. Det var i uppenbarelsetältet som gudstjänsten firades på gamla testamentets tid. Det kom sedermera att ersättas med templet i Jerusalem och idag fungerar våra kyrkobyggnader som gudstjänstlokaler. Det är i kyrkan vi bland annat kan möta Gud. Symbolerna och bilderna hjälper oss att koncentrera oss på Gud. Tältet i GA kyrkan kommer att rivas under fredagen för att ge plats åt arbetet med ramperna.

Se dig omkring i din församling: Vad finns det för praktiska anordningar, för jordiska ting att ta som utgångspunkt för att berätta om tro och liv, om bibeln och det kyrkan bekänner?

Johannes evangelium börjar med en beskrivning av hur Gud i Jesus blir människa, inkarneras. Där står om Ordet som tar sin boning bland människor. Det grekiska ordet i grundtexten för ”ta sin boning”, det som aposteln och evangelisten Johannes noga valde, skulle kunna översättas med att ”tältar”. Att Gud tältar mitt i sin mänsklighet, visst är det en vacker bild? Och just nu är ett tält rest mitt i Helsingborg. Som ett tecken på att Gud lever mitt ibland oss.

Gustav Adolfs församling i Helsingborg