Videodagbok från ett av sommarens konfirmandläger

De sommarveckor som hittills kommit och gått har förgyllts av rapporter från många av Svenska Kyrkans konfirmandläger, runt om i landet.

Konfirmandläger med ungdomar från Domkyrkoförsamlingen i Uppsala har lagt ut en en videodagbok i hela elva delar på Youtube. Församlingen samlade ungdomarna i två veckor på en lägergård i Högbo, straxt norr om Sandviken.

Sommarkonfirmanderna i Nacka församling i Stockholms stift har bloggat från sitt läger i juni. Gudstavsberg och Ingarö församlingar berättar om ett besök i Storkyrkan i Stockholm. Där mötte den en grupp konfirmader och deras ledare från Ockelbo församling i Uppsala stift.

En annan grupp, i Lunds domkyrkoförsamling har bloggat i dagboksform från sin första sommarvecka i juni.

Ännu fler exempel finns på församlingars egna webbplatser, på sidor och grupper på Facebook och i korta hälsningar på Twitter.

Sveriges Radio Dalarna rapporterar från ett konfirmationsläger med rollspel. Västerås stift är ett av flera stift som på senare år satsat sig ur en nedåtgående trend. Nu ökar antalet konfirmander igen.

Rekryteringen till höstens konfirmandgrupper startade redan före sommarlovet och grupper för sommarkonfirmander 2012 är i flera fall redan fulltecknade. Stockholms stifts församlingar samlar sig kring en kampanj med temat Tro, Hopp och Kärlek.

På bilden syns de PR-prylar som kommer att användas av församlingarna i Stockholms stift: tygväska, anteckningsblock, penna, stageband, fodralet till månadskortet, tablettask, armband och en nyckelring med korset, ankaret och hjärtat.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,