Knallekyrkan är ute och rör på sig

Inför advent år 2002 byggdes Knallekyrkan, en mobil kyrka som kan flyttas runt till olika platser i Borås där människor är. Tanken med Knallekyrkan är att vara en mötesplats där människor kan få en stunds stillhet, tända ett ljus för något eller något och kanske en pratstund med präst eller annan personal som finns på plats.

Det mobila kyrkorummet kan ställas upp  där det är mycket människor: vid advent, på tipspromenad, marknader, torget, Alla hjärtans dag, Knalleland, Allhelgonahelgen på S:t Sigfrids griftegård, Lussepromenad eller i Borås djurpark.

Det var prästen Thomas Elg, tidigare medarbetare i Caroli församling, som fick idén om att bygga en liten mobil kyrka, till hjälp i arbetet med att nå människor i deras vardag. Kyrkan är ritad av fastighetsingenjör Erik Williamson vid kyrkogårdsförvaltningen i Borås och och har den lilla 1600-talskyrkan i Håsjö i  Jämtland som förlaga.

Foto från Svenska Kyrkan i Borås

När kriget mot Irak inleddes i mars 2003 så ställdes Knallekyrkan upp på Stora Torget i Borås. Tidningen Dagen berättade om det.

Nu i sommar är Caroli kyrka stängd för renovering. Knallekyrkan är uppställd i Stadsparken och torsdagskvällarna där har varit en fullträff. På twitter rapporteras om kontakt massor med människor under sommaren.

Läs om Knallekyrkan på Svenska Kyrkans i Borås webbplats