Nätgudstjänster och digitala predikningar

Först fanns det ingen, sen kom det någon, och nu blir det flera och fler församlingar i Svenska Kyrkan som spelar in gudstjänster och predikningar, för att sen lägga ut dem på nätet.

Det är den som söker som finner, för det är verkligen inte alla inspelande och sändande församlingar som gör reklam för sig. Reklamare betyder ju från början att ropa ut på torget, om och om igen. Det kunde gått flera göra. I alla fall med tydlig röst och läsbara bokstäver berätta om nya sätt att kommunicera och förlänga ”församlingskroppen” ut i en värld där stora brister väntar (som det står i psalmen – det där sista alltså).

Svenska Kyrkans församling i Los Christianos på Teneriffa spelar in predikningar och lägger ut dem som ljudfiler på sin egen webbplats. Vårens predikningar är alla på plats och när nu höstens gudstjänster börjar firas kommer nya predikningar att läggas till varje vecka.

I Uppsala finns Helga Trefaldighets församling. En av flera församlingar som fått sitt namn av församlingskyrkan till Faderns, Sonen och den heliga Andens ära. Här spelas söndagarnas predikningar in på video och läggs ut på Youtube. Också Svenska Kyrkans församling i Värnamo samlar videor med söndagspredikningar och publicerar dem på Yotube. Församlingen i Uppsala är inne på sitt tredje år av inspelningar och i Värnamo har man hållit på sedan förra sommaren.

Sankt Ansgar är en församling i Svenska Kyrkan som inte har så tydliga gränser i terrängen. Den drivs av en stiftelse för studentverksamhet med boende, fast i den gudstjänstfirande församlingen är det blandade åldrar. Här predikar prästen och S:t Ansgars föreståndare nästan varje söndag och hela gudstjänsten spelas i som podradio. Så det går både att lyssna från församlingens egen webbplats och prenumera på inspelningarna, så att de landar i mobilen och kan lyssnas utan krav på internetuppkoppling. Här har det spelats in i många år. I augusti 2011 så finns 275 gudstjänster samlade i biblioteket.

Informationsavdelningen i kyrkostyrelsens kansli i Uppsala har också planer. Försöksverksamhet med Svkplay ska synas på nätet redan hösten 2011.

Så, vilka exempel på församlingar som spelar in och sprider sina gudstjänster och sina predikanters ord på nätet saknas i den här bloggposten? Hjälp mig att göra bilden av vad Svenska Kyrkan gör av ljud och rörliga bilder på nätet sensommaren 2011. Skriv en kommentar här eller mejla bloggaren Martin Garlöv.