Bänkar för 400 rumpor ska fyllas

Kvidinge församling har en kyrka med plats för 400 människor. Inte nu på söndag, men nästa ska de fyllas. Hela kyrkan ska vara full i Kvidinge den 25 september

Inspirerade av satsningar på fyllda kyrkor i det danska stiftet Lolland-Falster har en arbetsgrupp förberett söndagen som närmar sig. Det handlar om fyra saker. Förs det första att sätta högmässa i församlingen centrum, i hela församlingens liv eftersom mässan manifesterar Jesus uppståndelse. Ett andra motiv är att ge Kvidinge församling positiv publicitet. Och redan har tidningen Dagen skrivit om saken. Kanske kommer det en artikel eller notis i Svenska Kyrkans Tidning också de närmaste dagarna. Ett tredje syfte är positiva kontakter med alla församlingens medlemmar och ge en positiv upplevelse av gudstjänsten. För det fjärde att orten Kvidinge ska förknippas en något man kan göra tuppen upp för.

Inbjudan till gudstjänsten sprids människa till människa. Nya kort har tryckts upp och de finns att hämta i kyrkan. Idén är att man kommer och hämtar kort som man delar med sig av till släkt, vänner och bekanta.

församlingens webbsida står det:

”Vi tänker inte ha några extra dragplåster eller ställa till med några jippon. Förutom trumpetaren Christer Ekstedt är det våra egna präster, musiker och körer som medverkar. Vapenhuskaffe kan det förstås inte bli, så vi sätter upp ett tält för kaffet utanför.”

Det är bra. Det är det där vanliga som går att känna igen sig i och återvända till. De kommer att få en fin söndag i Kvidinge 25 september. Det är roligt att fira gudstjänst i en välfylld kyrka. Så mycket lättare att sjunga med, när många hjälps åt. Så mycket vilsammare att få hänga på de som är vana firare. Så befriande att bli påmind om att det är så här det är meningen att vara – i all enkelhet.
Tidningen Dagen uppmärksammar församlingen

Uppdatering 26 september 2011: Svenska Kyrkans Tidning rapporterar att Kvidinge församling lyckades fylla sin kyrka. Tidvis var det kö för att komma in. Kyrkoherde Alf Fors celebrerade högmässan.