Damerna i Arvika dricker rooiboste på stickcafé för Kongo

Maja Karlsson berättade i en intervju i somras på bloggen Kyrkkaffe om att hon skulle önska att Sveriges äldre syföreningsmedlemmar kunde att ha temadagar på lördagar och bjuda in yngre generationer på stickundervisning. Om det hade hon skrivit på sin blogg Husmorsskolan. En dam i syförening i Arvika Östra församling, Kerstin hörde av sig till och frågade om hon ville prova det på riktigt.

Eftersom det har varit insamling till Kongo hela sommaren så tyckte Maja att det var ett bra tema att fortsätta med, och damerna i syföreningen kom på att de kunde bjuda på rooiboste och maandazi. Roligt eller hur? Och så bjöd de in Anna Braw från Libris förlag.

Lördagen den 29 oktober kl. 14-17 blir det Stickcafé med Afternoon Tea i Trefaldighetskyrkans församlingshem i Arvika. Deltagarna inbjuds att sticka och virka babyplagg till bebisarna i Kongo. Det blir också Stickskola, pysselaktiviteter för barnen och Anna Braw från Libris förlag berättar om sina handarbetsböcker i Värma-serien. Inte nog med det: det visas också en utställning med stickade babyplagg och mönster genom tiderna, garnförsäljning och försäljning av Fair Trade-märkta varor.

– Det allra roligaste med det hela är alltså att det arrangerans genom den kyrkliga syföreningen vars medlemmar kommer att fungera som ”sticklärare” till de som vill och behöver, skriver Maja på sin blogg.

Mötet över generationsgränserna är en av styrkorna med församlingslivet i Svenska Kyrkan. Maja, Kerstin och de andra kvinnorna visar hur mötesplatser och arbetet tillsammans kan förnyas. Storyn från Arvika är också ett inspirerande exempel på hur digital kommunikation hjälper människor att komma i kontakt med varandra, stöder det personliga mötet och leder till goda handlingar.

Bonus: En intervju med syföreningsmedlemmarna Barbro Magnusson och Anna-Lisa Hallgren

Hur lever livet med syföreningar och stickande kaféer i din församling? Lämna gärna en kommentar till den här bloggposten. Eller skicka ett mejl till martin.garlov@svenskakyrkan.se och berätta.