Kyrkan på båten

Igår lade Relationsbåten ut från Stockholm och stävade österut. Bland båtens 1200 deltagare från Uppsala län finns ett gäng på 10 aktiva medlemmar i Svenska kyrkan som minglar bland de många fler medlemmarna som de reser tillsammans med. För så blir det när några medlemmar tar på sig uppgiften att göra Kristi kyrka – och den filial som Svenska Kyrkan är – synlig: man möter andra medlemmar. Ja, många andra människor också förstås.

De tio resenärerna med hemvist i församlingar i Uppsala, Norrtälje, Roslagsbro-Vätö och Enköping bär skjortor med tryckta bibelord. Det står sådana saker som ”Ledaren ska vara som tjänaren”  ”Bättre behärska sig själv än att inta en stad” och ”Följ mig!”, berättar Jonas Zacco, som varit med och planerat deltagandet. Jonas arbetar vid stiftskansliet i Uppsala med utbildning och fortbildning.

Relationsbåten är en årligt återkommande mötesplats för näringsliv, organisationer, kommun och landsting. För sjunde året i rad chartras en finlandsfärja och ombord stiger deltagarna, för att under ett dygn vara med om öten, utställningar, föreläsningar och underhållning är några av de höjdpunkter som gör att 1200 personer väljer att följa med varje år. Temat för året är Ledarskap. Syftet med att delta från församlingarnas och Uppsala stifts sida är att sätt Svenska kyrkan på kartan, vara positiva företrädare för Svenska kyrkan, knyta bra kontakter och ha kul tillsammans med de andra deltagarna.

Jag var själv med på Relationsbåten för två år sedan och vi som var särskilt märkta ”Svenska Kyrkan” togs emot väl. Det blev många glada tillrop och flera fina samtal. Att aktiva medlemmar, det kan vara förtroendevalda, anställda eller ideella krafter, tar på sig att synliggöra församling och kyrka i de mest skiftande sammanhang har betydelse. På Relationsbåten blir det möten mellan yrkesmänniskor och det kan vidga bilden för medlemmar som ännu inte medlemmar * ler * att möta människor som står i Svenska Kyrkans tjänst också i andra sammanhang än i gudstjänsten eller i en krissituation. Det finns t.ex. erfarenhet av gott ledarskapn och gott medarbetarskap i Svenska Kyrkan att berätta om för andra. Och det finns all anledning till dialog för ett delande med andra goda krafter i samhället.

Relationsbåten har sitt syskon i Örebro. Där har också församlingar i Svenska Kyrkan skickat med sina medarbetare under flera år. Här heter den Promotionbåten och även 2011 en av andelsägarna. För tre år sedan delades Frälsarkransen ut till medresenärerna.

Vilka liknande evenemang har du varit med på eller känner till, där människor ställer upp som representanter för Svenska Kyrkan, för sin församling och sitt stift, och får till ett bra samtal med medlemmar som inte har den där nära relationen till sin kyrka eller hör till ett annat sammanhang?

Vilka arenor ser du omkring dig där det skulle gå att göra mer och vara mer närvarande som kyrka och församling?