Barnmässa med plats för dop och ”dopdropp”

Barnen leker dopgudstjänst

Foto: Anna Rödström Nygren

Förra veckoslutet arrangerades  UnderBARA BARNmässan på Stockholmsmässan i Älvsjö. I monter C06:41 fanns medarbetare från Svenska Kyrkan på plats 14-16 oktober 2011 för att visas berätta om det kristna dopet. Här fanns dopklänningar att se och känna på. Och dopgrejer för barn som ville pröva på att leka dopgudstjänst.

På fredagen 15 oktober hade mässan över 4000 betalande besökare, plus alla barn och en och annan vuxen med fribiljett. Folket från Svenska Kyrkan delade ut 900 små häften om dopet. – Vi hade väldigt många bra samtal, berättar Anna Rödström Nygren, som tillvardags är stiftspedagog för Stockholms stitt. Många föräldrar berättade att de redan bokat dop för sina barn och ännu fler att sa: ”vårt barn är redan döpt, så det är klart”.

Den gångna helgen erbjöd minst två församlingar i Svenska Kyrkan dop utan bokning. Ett tröskelsänkade erbjudande till vuxna och familjer med barn som tänkt på dop och längtat efter dop, men där hinder av olika mänskliga och värdsliga slag stått i vägen.

Sveriges Radio P4 Sjuhärad rapporterar i en sändning och på webben om när föräldrar och vittnen samlas omkring Alice som ska döpas. Hon var en av dem som kom till drop-in-dop i Byttorps kyrka i Borås Caroli församling.

–  Vi har en dag på Byttorpskyrkan dit de som vill bli döpta kan komma. Det finns de som har föranmält sig, men också de som kommit oanmälda, säger säger kyrkoherden Lars Johansson till radion

Foto: Anna Rödström Nygren

Och till drop-in-dop i Botkyrka församling kom i lördags den 16 oktober tre 2-åringar, en 10-åring, 72-åring och två till för att bli döpta. Det finns, som Eva Ellnemyr säger, så många anledningar till att dop inte blir av när barnen är bebisar och sedan blir det så mycket svårare att få till. Det här är ett alternativ som kan underlätta.Visst krävde en extra insats av både av anställda och ideella, men det var det värt, konstaterar Eva, som är distriktsledare för Tullingedistriktet. Hennes arbetskamrat Eva Hellman på församlingsexpeditionen stämde av med kyrkobokföringen, så att det blev rätt med namn och dop.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,